Haberm

  1. Anasayfa
  2. »
  3. Sağlık
  4. »
  5. Sınav Kaygısını Artıran 10 Hatalı Düşünceden Uzak Durun

Sınav Kaygısını Artıran 10 Hatalı Düşünceden Uzak Durun

admin admin -
167 0

Yüksek Tahsil Kurumları Sınavı’na (YKS) günler kalırken, imtihana girecek gençlerde ve ailelerinde imtihan korkusu oluşabiliyor. Yanlışsız yönetilemeyen bu telaş, öğrencilerin kusur mümkünlüğünü artırarak muvaffakiyet bahtını da düşürüyor. Mükemmeliyetçi ve rekabetçi şahıslarda daha sık izlenen imtihan telaşının azaltılması için olumsuz kanıların, olumlu alternatif kanılara çevrilmesi gerekiyor. Memorial Ankara Hastanesi Psikiyatri Bölümü’nden Uz. Dr. Esengül Ekici, imtihan korkusu ile baş etme sistemleri hakkında bilgi verdi. 

Normal seviyedeki imtihan korkusu kişiyi motive eder

Sınava derdi, bireyin öğrendiği bilgileri imtihan esnasında faal olarak kullanmasına pürüz olup muvaffakiyetini düşüren ağır korkudur. Gerekli ve olağan bir his olan imtihan tasası aslında, bireyi imtihana çalışmaya motive eder ve muvaffakiyet için istekli olunmasını sağlar. Şayet kişiyi rahatsız ederse, durumla orantısız olursa, karar verme süreçlerini bozup imtihana hazırlanmayı engellerse o vakit bir sorun haline gelir.

Sınav derdi fizikî belirtiler de gösterir

Sınav tasası belirtilerinde, terleme, titreme, çarpıntı, dikkat meseleleri, tasa, huzursuzluk, mide bulantısı, çalışmak istememe, bedensel belirtiler, kendini yetersiz, kıymetsiz görme sayılabilmektedir. Bu belirtiler bireyin muvaffakiyetinin düşmesine neden olurken, imtihan derdi yaşayan kişi ders çalışmayabilir, çalışmayı erteleyebilir yahut imtihan hakkında konuşmaz. Ayrıyeten çok çalışılmasına rağmen başarıda düşme olabilir.

Mükemmeliyetçi ve rekabetçi şahıslarda daha çok görülür

Sınav derdi imtihanla ilgili gerçekçi olmayan fikirlere sahip olanlarda, imtihanın sürecinden çok sonucuna odaklananlarda, imtihan sonucunu felaketleştirenlerde ve imtihana ait bilgisine güvensizlik duyanlarda olabilir. Ayrıyeten kişilik yapısı olarak mükemmeliyetçi, rekabetçi bireylerde daha sık rastlanır. Bir ruhsal bozukluk ortaya çıkmışsa ve belirtilerden ötürü fonksiyonelliğinin bozulması, davranış bozukluklarının görülmesi ve tasa ile başa çıkılamaması üzere durumlar psikiyatrik takviye alınması gerektiğinin en önemli göstergeleridir.

Sınav korkusunu tetikleyen gerçekçi olmayan fikirleri, olumlu kanıya çevirin

İlginizi Çekebilir;  Skolyoz Tedavisinde Doğru Sanılan 7 Yanlışa Dikkat!

Bireyin niyetlerini sorgulaması ve alternatif fikirlerle yeni bir gözden bakmayı öğrenmesi, nefes antrenmanları (4-7-8 nefes tekniği), derdin normalize edilmesi, dikkatini öteki noktalara odaklama tekniği imtihan telaşını gidermede kullanılabilecek başa çıkma yollarıdır. Bununla birlikte imtihan korkusunu tetikleyen gerçekçi olmayan fikirlerden sıyrılıp, bu kaygıları olumlu niyete çevrilmesi bireylere yarar sağlar. Gerçekçi olmayan kanılardan kimileri ve olumlu karşılıkları aşağıdaki biçimde sıralanabilir.

  • OLUMSUZ NİYET: “Soruların cevapları süratlice aklıma gelmiyor ve bu durum çok vakit kaybettiriyor.”
  • ALTERNATİF DÜŞÜNCE: Soruların cevapları çabucak aklıma gelirse o soruları yanıtlarım, şayet gelmezse o vakit bunlarla uğraşmayıp öteki sorulara geçebilirim, o soruya da işaret koyup tekrar dönebilirim.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavda başarısız olmam demek ben bir hiçim demek.”
  • ALTERNATİF NİYET: “Sınav sonucum, benim değil yalnızca imtihanın bir değerlendirmesi.”
  • OLUMSUZ DÜŞÜNCE: “Sınavı kazanamazsam annemin babamın yüzüne bakamam onlar benim için her şeyden fedakarlık ettiler.”
  • ALTERNATİF DÜŞÜNCE: “Anne babam ebeveyn olarak ellerinden geleni yaptılar, ben ebeveyn olsam ben de o denli yapardım, ben de çalışmak için elimden geleni yapacağım.”
  • OLUMSUZ NİYET: “Sınavda başaramazsam rezil olurum.”
  • ALTERNATİF NİYET: “Rezil olmak benim başımda, benim hayatım yalnızca imtihan sonucundan ibaret değil, diğer şeyler de var hayatta sonuçta.”
  • OLUMSUZ NİYET: “Sınavda hiç dikkatim dağılmamalı.”
  • ALTERNATİF NİYET: “Dikkatim olağan olarak olağan ki dağılabilir, ben dikkatimi yine toplayarak devam edebilirim.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavda hiç heyecanlanmamam gerekir.”
  • ALTERNATİF NİYET: “Sınavda doğal ki heyecanlanılabilir, heyecanlanmak olağan bir durumdur.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavda hiç bir soruda takılmamalıyım, soruları çabucak yapmalıyım.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Sınavda pek olağan bilemediğim zorlandığım soru olabilir, o vakit o soruyu atlarım, işaretlerim sonra geri dönerim, tahminen öteki soruları yapar ve puan kazanırım, birebir soruda vakit kaybetmeme gerek yok.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavda kesin başarılı olamayacağım.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Sınav sonucunda muvaffakiyet ya da başarısızlığı düşünmektense tek elimde olan şey olarak ders çalışmayı sürdürebilirim, böylelikle başarılı olma olasılığım artar.”
  • OLUMSUZ NİYET: “Sınavda kesin yetiştiremeyeceğim.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Zamanı kullanmak benim denetimimde ve dikkatimi sorulara verirsem yetiştirme olasılığım artar. Her çalıştığımı hatırlayabilmek ve imtihanda yapabilmek benim elimde değil, tek elimde olan şey var o da çalışmak.”
  • OLUMSUZ FİKİR: “Sınavı kazanamazsam mahvolurum.”
  • ALTERNATİF FİKİR: “Sınavda başarısız olmam dünyanın sonu değil, telafisi var.”
İlginizi Çekebilir;  LGS öncesinde ailelere tavsiyeler Aileler adaylardan daha kaygılı Sınavın her şeyin sonu olmadığını ona hissettirin

Sınav vefat kalım problemi olarak gösterilmemeli

Ailelerin yüksek beklentilerinin olması ve bunu yansıtmaları çocuğu olumsuz etkileyebilmektedir. Aileler çocuklarını diğer çocuklarla kıyaslamamalı, çocuğun imtihana çalışmasını önemsemeli, çocuğa olumlu geri bildirimde bulunmalı ve çocuğa itimat vermelidir. İmtihanın vefat kalım problemi olmadığı, imtihanda başarılı olamamanın dünyanın sonu olmadığı ve sonuç ne olursa olsun o ailenin evladı olarak sevildiği çocuğa aktarılmalıdır.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

İlgili Yazılar